úterý 6. prosince 2016

Pletená chňapka...

...podložka, nebo také žínka, využití vícero, zkrátka vlastnoručně vyrobený dárek na poslední chvíli. ;-) Zvládnou všichni - i muži pletou ;-), kdo umí nahodit oka na jehlici a plést hladce + obrace.

Jednoduchý návod, jak na to.
Příze: já pletla ze 4 nití - sv. modrá Katka, tm. modrá Nela, modrá Sněhurka, béžová Sněhurka (vše bavlna)
Jehlice: č. 4
Háček: č. 3,5 (pokud chcete obháčkovat jako já)
Vzoreček: dělitelný 3, tvoří takovou šachovnici,1.ř. - 3 ř. - 3hl., 3 obr. (2. řada jak se jeví),  4.ř. - 6.ř. - 3obr., 3 hl. (5. řada jak se jeví)
Postup:
 Na jehlice nahodíme 35 ok (vzoreček dělitelný 3 +(4+4-lem).
1. - 5. ř. - pleteme stále hladce - vytvoří se nám vroubky (první a poslední oko pletu hl. anglicky=za zadní nit, ale jak je kdo zvyklý)
6.ř. - první 4 oka = lem, v lícových i rubových řadách stále hladce (já pletu 1hl. angl.,3 hl.), dále  pleteme vzoreček *3 hl., 3obr.*, poslední 4 oka = lem= stále hladce  (já 3 hl., 1 hl. ang.)
7. ř. - 4 oka lem, vzoreček, 4 oka lem.....
Já upletla celkem 15 kostiček.
Posledních 5 řad jako na začátku jen hladce (vroubek).
V jednom rohu uháčkovat poutko asi z 20 řetízkových ok, podle toho jak ho chcete dlouhé a tím můžete končit. Já celé obháčkovala (vzala jsem jen 2 nitě) - 1.ř. - krátké sloupky, 2ř. -  račí sloupky.

A teď už máme opravdu hotovo. ;-)


A ještě ukázka mého pokusu o upletení homelesky, kterou po mně chtěla neteř. Čerpala jsem z různých zdrojů na MMB např. zde.




A to je pro dnešek vše. Mějte se pohodově v tom předvánočním shonu. D. ♥

P.S. Stále k některým z vás nemůžu  vkládat komentáře. :-(

18 komentářů:

  1. Krásné chňapky i čepice! Pěkné adventní dny, Marie

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško, děkuji za návštěvu i za komentík. :-)I Tobě krásné předvánoční dny. D. :-)

      Vymazat
  2. Hlásím se k těm, kdo už umí nahodit oka a plést hladce, obrace :o) Po 25 letech jsem oprášila jehlice a pustila se do pletení dárku pro manžela. Musím přiznat, že mě pletení baví čím dál více. Hezké chňapky i čepice, Petra.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Péťo, děkuji za nakouknutí i komentíček. :-)Já se k pletení také pomaličku vracím... Smím vědět, co ses rozhodla manželovi uplést? Přeji, ať se dílo zadaří a vše v klidu zvládneš. D. :-)

      Vymazat
    2. Při prohlížení časopisů na internetu se mi zalíbila pánská čepice s vyplétaným norským vzorem a nápad na pletený dárek byl na světě. Jenomže jsem si po těch letech nemohla vzpomenout na úplné základy. Na tomto odkazu https://www.youtube.com/channel/UC3a7RRfd_t0-qZ-96mhqSIg jsem nastudovala vše potřebné a pustila se přímo do díla, žádné zkoušení vzorku, ale přímé nahození 120 ok atd. podle ruského návodu :o) Nyní už ujímám oka. Výsledek není 100%, ale co, jako prvotina po 25 letech bude dobrá a vhodná na obyčejné nošení do přírody :o)
      Děkuji za návštěvu u mne na blogu, P.

      Vymazat
    3. Petro, již máš asi dopleteno a určitě to bude ten nej... dáreček. :-)

      Vymazat
  3. Odpovědi
    1. Děkuji za návštěvu. Přeji pohodové předvánoční dny. D. :-)

      Vymazat
  4. Dagmarko, páni, s jehlicemi jsi tedy velká kamarádka! Nádhera!!!
    Posílám pozdravy, Helena

    OdpovědětVymazat
  5. Helenko, děkuji za návštěvu. Já toho moc neumím, na vše potřebuji návody a strašně dlouho mi to trvá... ;-)Pohodový víkend. D. :-)

    OdpovědětVymazat
  6. Dagmarko, chňapky máš moc povedené dokonce i s návodem. Opravdu skvělá práce i ta čepička. Jsi moc šikovná :-)
    Měj se krásně A.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Aničko, děkuji za návštěvu a za pochvalu, vždycky potěší. :-)Měj se fajn. D. :-)

      Vymazat
  7. Díky za připomenuti, měla bych dvě uplest, zatim jsem háčkovala. Tvé jsou hezké. Hezkou neděli měj. Jana


    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Jani, děkuji. :-) Já chňapky většinou šiju, nevěřila jsem, že by háčkované fungovaly, ale opak je pravdou. ;-)Pohodový zbytek neděle. D. :-)

      Vymazat
  8. Odpovědi
    1. Ahoj Miko! Jsem ráda. že jsi se ozvala! Přeji krásné dny. D. :-)

      Vymazat
  9. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  10. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat